Friday, October 9, 2009

GUA MEMANG BIJAK LA.


Bulan raye aidilfitri tahun ini gua sambut macam biase. dan macam biase jugak lah. gua dah ditempah dengan nenek TOMIJAH kat KULAI district area untuk menjadi bibik dia. benda alah yang paling gua lemah time masak2 nie ialah mengupas kulit bawang. haish. gua memang total lost lah kalau bab bab bawang ni. dah tentu tentu punya TOMIJAH beli bawang seguni untuk gua kupas. memang nenek gua semart! semart macam SAFIYAH ang genius matematik tu.

tapi gua bukan nak sembang pasal bawang. gua nak sembang pasal lada kering. datin SALBIAH yakni penjajah dapur yang tegar laung name gua kuat kuat suroh gua potong lade kering. tup tap tup tap gua dah siap potong semua. gua pon rebus lah lade tersebut dengan air yang mendidih. gua terlupa pulak pesan orang tua tua yang jangan pegang lade kering dengan tangan kosong dengan selambe. gua betah ah. ape kena mengena tangan dengan lade? haih orang tua tua suka buat teori sendiri.

lepas gua siap agih agih kan lade yang nak direbus, gua pun nak alih fringe gua ke tepi. dengan selambe lah. gua alih dengan tangan yang tadi gua guna buat pegang lade. belom basuh lagi. alah biar ah. tak semena mena gua rase kulit muke gua rse pedih. pedih nye! macam tersiat siat.

"eh apesal muke gua pedih nie" gua mengadu.

"haaa tu lah. tadi orang dah pesan kau berlagak taknak dengar." maklong gua perli sambil jeling jeling gua.

6 comments:

  1. padan muke..derhaka di hari raye..hahaha xpe la beb etlis lu nye blusher sep skett dgn adenye blusher lade tu hahaha

    ReplyDelete
  2. hey dashing days ~ ahha dh lame kau xkomen belog aku.

    capullet36 - heh bijak apeeee

    ReplyDelete
  3. lu ckigu.
    mesti bijak.

    "bijak pe eyh? gua xtahu la."

    ReplyDelete
  4. hak2..agak ny kenapala muke ko pedih yerk?wakakaka..iktibar di bln syawal maaaaaa..

    ReplyDelete